آش ترخینه از غذاهای محبوب در غرب کشور و مخصوصا در میان
مردم بروجرد است. بروجردی ها در فصل تابستان گندم را با دوغ محلی
می پزند و وقتی خوب پخته شد با سبزی خشک و نمک و ادویه مخلوط می کنند
واین ماده ی مقوی و خمیری شکل را به صورت تکه های گرد یا لوزی در می آورند
و در آفتاب پهن می کنند تا خشک شود و غذایی برای روزهای
سرد و برفی زمستان باشد.

زمستان که سرمای هوا بر آسمان و زمین شهر سایه می افکند و دود از دودکش
خانه ها به سمت آسمان می خزد، کدبانوی لر بروجردی بسته به تعداد نفرات
خانواده ، یک، دو یا سه دانه ترخینه درون دیه(دیگ) مسی می اندازد و با مخلفاتی
که تازه به آن اضافه کرده و کمی آبجوش غذایی می پزد که لذت خوردنش سرمای
ناجوانمردانه زمستان را برایت شیرین می کند.بروجردی ها گاه ترخینه را
با سیرابی گوسفند (گِیَه) هم می خورند و به آن گیه ترخینه می گویند.
اما ضرب المثلی با این موضوع :
آش ترخینه بِسمِلا ناره
زن بیوه مارک با نارَ
به نظر شما این ضرب المثل چه کاربردی داره و کجاها استفاده میشه؟
ورويرد...ما را در سایت ورويرد دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 54